Idegen hatalmak
vásárolnak befolyást az agytrösztökben
Eric Lipton, Brooke
Williams és Nicholas Confessore
2014. szeptember 6.
A norvég külügyminisztérium által tavaly aláírt megállapodás
szókimondó volt: Norvégia washingtoni partnerei 5 millió dollárért nyomást
gyakorolnak a Fehér Ház, a Pénzügyminisztérium és a Kongresszus vezető
tisztviselőire annak érdekében, hogy az USA az eddigi összeg kétszeresét költse
az egyik külföldi segélyprogramra.
Azonban a pénzt nem azon fővárosi lobbi cégek egyike kapta,
amelyek amúgy is egész évben külföldi kormányoknak dolgoznak.
Hanem a Center for Global
Development (Globális Fejlesztési Központ - CGD), egy nonprofit tudományos
szervezet, avagy agytröszt, egyike azon washingtoni csoportosulásoknak,
amelyeket a törvényhozók, kormányzati tisztviselők és a hírügynökségek már
régóta független politikai elemzések és kutatások elvégzésével szoktak megbízni.
A The New York Times oknyomozása szerint az elmúlt években
több mint egy tucat jelentős washingtoni kutatócsoport kapott dollár
tízmilliókat külföldi kormányoktól, miközben arra ösztönözték az Egyesült
Államok kormányzati tisztviselőit, hogy olyan politikát folytassanak, amelyek
gyakran az adományozók érdekeit tükrözte.
A pénz az egykori agytrösztöket egyre inkább a Washingtonban
lobbizó külföldi kormányok izmos karjává alakítja át. És ez a körülmény a szellemi
szabadsággal kapcsolatosan nyugtalanító kérdéseket vet fel: egyes kutatók
állítása szerint nyomást gyakoroltak rájuk, hogy olyan következtetésekre
jussanak, amelyek kedvezőek voltak a kutatást finanszírozó kormányzatra nézve.
Az agytrösztök nem teszik közzé a külföldi kormányokkal kötött megállapodásaik
feltételeit. És nem vetették magukat nyilvántartásba az Egyesült Államok
kormányánál az adományozó országok képviselőiként, amely mulasztás egyes
esetekben a szövetségi törvények megsértését jelentheti egyes jogi szakértők
szerint, akik a The Times felkérésére vizsgálták a megállapodásokat.
Ennek eredményeként a politikusok, akik megbíznak az
agytrösztökben, gyakran nincsenek tudtában a külföldi kormányok kutatások
finanszírozásában betöltött szerepével. Joseph Sandler
jogász és a külföldi kormányok amerikai lobbi tevékenysége szabályainak
szakértője szerint ezek a megállapodások az államok és az agytrösztök között
„teljesen új, eddig ismeretlen betekintést nyújtanak a washingtoni
befolyás-vásárlásba.”
- Ez különösen azért hallatlan, mivel egy ügyvédi irodától
vagy lobbicégtől azt várjuk el, hogy szószólók legyenek - tette hozzá Mr.
Sandler. – Az agytrösztök az akadémikus semlegesség és tárgyilagosság patinájával
rendelkeznek, ami így azonban veszélybe kerül.
Ilyen megállapodásokkal érintettek a legbefolyásosabb
washingtoni agytrösztök, közöttük a Brookings
Institute (Brookings Intézet – BI), a Center for
Strategic and International Studies (Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok
Központja – CSIS) és az Atlantic
Council (Atlanti Tanács – AC). Mindegyikük a tengerentúlról érkező
adományok egyik fő kedvezményezettje, amelyek stratégiai terveket készítenek,
fórumokat tartanak és vezető kormányzati tisztviselők részére szerveznek
személyes oktatásokat, amelyek tipikusan egybeesnek a külföldi kormányok
törekvéseivel.
A legtöbb pénz európai, közel-keleti és egyéb ázsiai
országokból érkezik, különösen az Egyesült Arab Emirátusok, Katar és Norvégia
olajkitermelő nemzeteitől, és sok formában testesül meg. Az Egyesült Arab
Emirátusok, amely a CSIC fő támogatója, több mint 1 millió dollár támogatást
nyújtott csendben a CSIS új, csillogó üveg és acél központjának felépítéséhez,
ami nincs messze a Fehér Háztól.
Katar, a kicsiny, ám tehetős közel-keleti nemzet egy 4 évre
szóló, 14,8 millió dolláros
megállapodást kötött tavaly a Brookingsszal, amelynek segítségével
megalapították a Brookings
katari kirendeltségét és elindítottak egy projektet, amelynek tárgya az
Egyesült Államok és az iszlám világ kapcsolata.
Egyes kutatók szerint az adományok miatt olyan hallgatólagos
megállapodások születtek, amelyek alapján a kutatócsoportok tartózkodni fognak
az adományozó kormányok kritizálásától.
Amennyiben egy kongresszusi képviselő a Brookings
tanulmányait olvassa, tudnia kellene, hogy nem a teljes igazságot kapja kézhez
– mondja Saleem Ali, aki korábban vendégprofesszorként dolgozott a BI dohai
központjában, és aki azt állítja, hogy az állásinterjúja során közölték vele,
munkáiban nem kritizálhatja a katari kormányt. - Lehet, hogy nem hazudnak neki,
de biztos, hogy nem a teljes igazságot kapja meg.
A nagy agytrösztök vezetői a velük készített interjúk során
erőteljesen védelmükbe vették a megállapodásokat, azt állítva, hogy a pénz sosem
befolyásolta szervezeteik kutatásainak feddhetetlenségét. Azt állították, hogy
azok az esetek, amelyek során kutatóik megállapításai egybeestek az adományozók
véleményével, csak a véletlen művei voltak.
- A mi dolgunk, hogy a politikát az objektív követelményeken
alapuló, tudományos, független kutatás által befolyásoljuk, és annak érdekében,
hogy politikai befolyásunk legyen, a politikusok bevonása szükségszerű – mondja
Martin S. Indyk, az egyik legrégebbi és legtekintélyesebb washingtoni agytröszt,
a BI Foreign Policy Program (BI Külpolitikai Program) alelnöke és igazgatója.
- A valutánk a hitelességünk – mondja Frederick Kempe, a
gyorsan fejlődő és nemzetközi ügyekre összpontosító AC vezető tisztviselője, amely 2008
óta legalább 25 országtól fogadott el adományokat. – A legtöbb hozzánk forduló
kormány megérti, hogy nem lobbisták vagyunk. Mások vagyunk, és ők is teljesen
más okokból működnek velünk együtt.
A szerződésekben és belső dokumentumaikban azonban a
külföldi kormányok gyakran félreérthetetlenül kijelentik, hogy mit várnak el az
általuk finanszírozott kutatócsoportoktól.
„Egy kis ország számára Washingtonban nehéz jelentős
politikusok, hivatalnokok és szakértők közelébe jutni.” – jelenti ki egy norvég
külügyminisztérium által megrendelt, az adományokat kiértékelő jelentés.
„A jelentős agytrösztök finanszírozása az egyik módja annak, hogy a közelükbe
jussunk, és néhány washingtoni agytröszt nyíltan vállalja, hogy csak olyan
külföldi kormányoknak nyújtanak szolgáltatást, amelyek finanszírozzák őket.
Az agytrösztök tengerentúli adományoktól való függését
részben az élesedő versenyhelyzet okozza: a kutatócsoportok száma az elmúlt
években megtöbbszöröződött, ugyanakkor az Egyesült Államok kormányától kapott
támogatás megcsappant.
Külföldi tisztviselők szerint ezek a kapcsolatok
kulcsfontosságúak ahhoz, hogy a zsúfolt washingtoni színpadon befolyást
lehessen szerezni, ahol nemzetek százai ácsingóznak az Egyesült Államok
kormányának figyelmére. A megállapodások különbözőek: egyes országok közvetlenül
együttműködnek az agytrösztökkel, olyan szerződéseket kötnek, amelyek
meghatározzák a kutatások körét és irányát. Mások pénzt adományoznak az
agytrösztöknek, majd lobbistákat és PR-szakértőket fizetnek azért, hogy nyomást
gyakoroljanak az adott agytrösztökre annak érdekében, hogy azok az adott ország
törekvéseit támogassák.
- Japán nem feltétlenül a legérdekesebb dolog a világon –
mondja Otaka Maszató, a japán követség szóvivője, amikor arról kérdezik, hogy
Japán miért támogat jelentős összegekkel amerikai kutatócsoportokat. –
Gazdaságunk lassabban növekszik. Azt hiszem, jelenlétünk kevésbé hangsúlyos,
mint az korábban volt.
Nehéz megbecsülni az amerikai agytrösztök külföldi támogatói
körének nagyságát. Azonban a szervezetek beszámolói és a kormányzat adatai
szerint 2011 óta legalább 60 külföldi kormány, állami hivatal vagy
kormánytisztviselő fizetett 28 egyesült államokbeli kutatócsoportnak. A
szervezetek által az adományozókról önként átadott kevés információk, a
hivatalos iratok és az amerikai tisztviselők lobbitevékenységét értékelő
külföldi jelentések alapján legalább 92 millió dollár támogatás vagy
kötelezettségvállalás érkezett az elmúlt négy évben külföldi kormányoktól. A
valós összeg ennél nyilván több.
A The Times kérdései nyomán néhány kutatócsoport hajlandó
volt csekély többletinformációt adni a külföldi országokkal való
kapcsolatairól. A CSIS, amelynek kutatási területe főképp a külpolitika, a múlt
hónapban beleegyezett abba, hogy kiadja azt a listát, amely az őket
támogató, 13 külföldi állam nevét tartalmazza Németországtól Kínáig, azonban
elzárkóztak attól, hogy a szerződések részleteiről vagy konkrét összegekről
tájékoztatást adjanak.
Egy interjúban a CSIS elnöke és vezérigazgatója, John J.
Hamre elismerte, hogy a szervezet kutatói időnként szószólóként lépnek fel az
Obama-kormányzat és a Kongresszus előtt olyan témákban, amelyeket az adományozó
kormány finanszírozásával tanulmányoztak. Azonban Mr. Hamre szerint ez nem
lobbizás, és azt is közölte, hogy szervezete természetesen nem idegen ügynök.
- Nem képviselek senkit sem – mondta Mr. Hamre, korábbi
védelmiminiszter-helyettes. – Sosem megyek oda a kormányhoz azzal, hogy
beszélni akarok velük Marokkóról vagy az Egyesült Arab Emirátusokról vagy
Japánról. Szoktam beszélgetni ezekről az országokról, de sosem lépek fel az
érdekeiket képviselő lobbistaként.
Több jogi szakértő, aki átvizsgálta a dokumentumokat azonban
úgy véli, hogy az Egyesült Államok agytrösztjei és tengerentúli szpozoraik
közötti egyre szorosabb kapcsolat sérheti az 1938-as Foreign Agents Registration Act
(Törvény a Külföldi Ügynökök Nyilvántartásáról – FARA) szövetségi törvény
előírásait, amelyet a náci propaganda terjesztése ellen vezettek be az Egyesült
Államokban. A törvény szerint a külföldi
kormányok által fizetett csoportokat, amelyek célja a politika befolyásolása,
az igazságügy minisztérium „külföldi ügynökként” nyilvántartásba veszi.
- Őszintén mondom, megdöbbentő, hogy mennyire nyilvánvaló az
összefüggés a kifizetett pénz, a kiadott tanulmányok, illetve a politikai
döntéshozók és a befolyásolt politikusok között – mondta Amos Jones a külföldi
ügynöki tevékenységre szakosodott washingtoni jogász, miután átnézte a norvég
kormány és a BI, a CGD és más csoportok közötti tranzakciókat.
Legalább egy kutatócsoport elismerte, hogy tevékenysége
sértheti a szövetségi jogot.
- Húha! – mondta Todd Moss, a CGD vezérigazgató-helyettese,
miután megmutatták neki a szervezete és a norvég kormány által váltott tucatnyi
e-mail tartalmát, amelyek azt részletezték, hogy csoportja hogyan fog lobbizni
a Fehér Háznál és a Kongresszusnál a norvég kormány érdekében. – Ezt
mindenképpen meg kell beszélnünk a jogászainkkal.
Párhuzamok a
lobbizással
A tudományos kutatás és a lobbizás közötti vonalat néha
nehéz meghúzni. Tavaly Japán kísérletet tett arra, hogy amerikai tisztviselők
meggyőzésével felgyorsítsa a Trans-Pacific Partnership (Csendes-óceáni
Partnerség) néven ismert, szabad-kereskedelmi megállapodást célzó tárgyalásokat,
amely Japán egyik fő
prioritása. Az ország már rendelkezett lobbistákkal a washingtoni Akin Gump
cégnél, de úgy döntöttek, hogy nagyobb léptékű kampánytba kezdenek.
A lobbijelentések szerint az Akin Gump lobbistái megkörnyékezték
a Kongresszus több befolyásos tagját és azok alkalmazottjait, köztük
Charles Boustany Jr. lousianai republikánus és Dave Reichert washingtoni
republikánus képviselőt, hogy segítsenek egy olyan kongresszusi frakciót megalakítani,
amely a megállapodás elkötelezett híve. A tárgyalásokat követően 2013
októberében a
képviselők létrehozták a Friends of the Trans-Pacific Partnership (a
Csendes-óceáni Partnerség Barátai) csoportot.
Az új csoport hitelességének alátámasztása érdekében a japán
tisztviselők a Kongresszus falain kívülről érkező megerősítésre vágytak. Ezt
heteken belül megkapták a CSIS-től, amelyet Japán régóta támogat. A CSIS nem
fogja elárulni, hogy mennyi pénzt kaptak – ahogy azt sem, hogy pontosan miért –
a japán kormánytól, azonban a Japan External Trade Organization (Japán
Külkereskedelmi Szervezet – JETO) japán, állami szervezettel fennálló
kapcsolatuk vizsgálata ebbe betekintést nyújthat.
Az elmúlt négy évben a szervezet legalább 1,1 millió dollárt
adott a CSIS-nek, azért, hogy az „kutatásokat és konzultációkat” folytasson a
Japán és az Egyesült Államok közötti kereskedelem és közvetlen befektetések
elősegítése érdekében. A CSIS ezen kívül vendégkutatókat
fogadott, mint pl. Vaguri Hirosit a japán védelmi minisztérium vezető
tisztviselőjét, csakúgy, mint Iszobe Sinicsit, a JETO tisztviselőjét.
December elején a CSIS által szervezett rendezvényen
Mr. Boustany és Mr. Reichert is felszólalt, akik a kereskedelmi megállapodás
fontosságáról beszéltek és azokról a lépéseikről, amelyekkel a Fehér Házat
próbálták meg rávenni annak aláírására. Ebben a hónapban ezen kívül még a
Szenátus Külügyi Bizottságának egyik meghallgatásán Matthew P. Goodman, a CSIS
kutatója is az egyezmény mellett érvelt, erőteljesen hangsúlyozva Japán
lobbistáinak és kongresszusi szövetségeseinek álláspontját.
Az egyezmény létfontosságú „nem csak a kormányzat regionális
gazdaságpolitikájának, hanem vitán felül az egész, új Ázsia-stratégia sikerre
vitele érdekében”, mondta Mr.
Goodman. Mr. Hamre a CSIS elnöke elismerte, hogy szervezetének kutatói
ösztönözték a megállapodás megkötését (ami továbbra is függőben van). Azonban
szerinte a támogatásuk abban a meggyőződésükben gyökerezett, hogy a
megállapodás jót tesz az Egyesült Államok gazdaságának és az ország ázsiai
pozícióinak.
Andrew Schwartz, a CSIS egyik szóvivője kijelentette, hogy a
szervezet és a külföldi kormányok között kötött megállapodásokban rögzítik,
hogy a kutatók szabadon dönthetnek álláspontjukról, bár elismerte, hogy ilyen
kikötést nem minden irat tartalmaz.
- Tiszteletben kell tartanunk a kutatók tudományos és
szellemi függetlenségét – mondta Mr. Otaka a japán nagykövetség szóvivője egy
interjúban. Azonban egy japán diplomata, aki nevének elhallgatását kérte, azt
mondta, hogy országa kedvező megállapításokat várt el az agytrösztöknek
nyújtott adományok fejében.
- Ha pénzt költünk, akkor azért a pénzért megfelelő
eredményt várunk el, mivel ez is csak egy befektetés – mondta.
Katar és az Egyesült Arab Emirátusok – két olyan nemzet,
amelyek hatalmas amerikai katonai bázisoknak adnak otthont és az amerikai
katonai jelenlétet nemzetbiztonsági szempontból központi kérdésnek tartják –
különösen agresszív módon adományozott az agytrösztöknek.
A két Arab-öböl menti monarchia egymással is harcba
keveredett a nyugati világ véleményének formálása terén, mivel Katar szerint az
Iszlám Testvériség stílusú politikai iszlám az arab demokrácia legnagyobb
reménysége, az Egyesült Arab Emírségek azonban arról próbálta meggyőzni az
Egyesült Államok döntéshozóit, hogy a Testvériség veszélyes fenyegetés a térség
stabilitására.
Az Egyesült Arab Emírségek, amely az elmúlt évtizedben a
CSIS legnagyobb támogatójává vált, 2007-ben fordult az agytröszthöz, miután a
Kongresszusban felháborodást váltott ki az ország azon terve, hogy
ellenőrzési jogokat vásárolna több egyesült államokbeli kikötő felett. Miután a
törvényhozók úgy döntöttek, hogy az üzlet nemzetbiztonsági fenyegetést
jelentene az Egyesült Államokra nézve és az ajánlatot lesöpörték az asztalról,
a z olajban gazdag ország szerette volna ismét jó színben feltüntetni magát
Washingtonban, mondta Mr. Hamre.
Az ország fizetett a CSIS-nek azért, hogy előadássorozatot
szervezzen az Arab-öböl „stratégiai fontosságának vizsgálatáról” és „azonosítsa
az USA konstruktív részvételének lehetőségeit”. Azért is fizettek, hogy a CSIS
évente tanulmányutakat szervezzen az öböl térségébe, amelyek során az Egyesült
Államok tucatnyi nemzetbiztonsági szakértője személyre szóló ismereteket
szerezhetett közvetlenül a kormány tisztviselőitől.
Ezek és egyéb események lehetőséget adtak az Egyesült Arab
Emírségek vezető diplomatáinak arra, hogy képviseljék az ügyüket. 2013
márciusában egy
washingtoni kerekasztal tárgyalás során Juszuf Al-Otaiba nagykövet azt
firtatta Martin E. Dempsey tábornoktól, az egyesített vezérkari főnökök vezetőjétől,
hogy az Egyesült Államok a washingtoni költségvetési szigorítások ellenére is
elkötelezett marad-e országa irányában. Mr. Dempsey válaszát az Egyesült Arab
Emírségek nagykövetsége a Facebook-oldalán
szinte azonnal közzétette: Az ország,
biztosította Mr. Al-Otaibát és másokat is, Amerika egyik „leghitelesebb és
legfontosabb szövetségese, különösen az öböl térségét illetően.”
Út a hatalomhoz
A kis országok úgy gondolják, hogy jelentős eredményeket akkor
tudnak elérni, ha összefognak a nagy amerikai kutató szervezetekkel. Erre talán
a legjobb példa Norvégia esete.
A világ egyik vezető olajtermelőjeként, a NATO tagjaként és
a világ több pontján zajló béketárgyalásokon játszott szerepe okán Norvégia
széles körben érdekelt az Egyesült Államok politikai irányvonalában. A The
Times becslése alapján az ország legalább 24 millió dollárt fektetett be az
elmúlt négy évben a washingtoni agytrösztökbe, amellyel ezeket a non-profit
szervezeteket Norvégia külügyminisztériumának erős, ugyanakkor nagyrészt
rejtett karjává tette. Az ország szokatlan nyíltságot megengedő törvényei miatt
elérhető dokumentumok alapján megállapítható, hogy az amerikai kutatócsoportok,
miután pénzt kaptak Norvégiától, felszólaltak Washingtonban annak érdekében,
hogy hangsúlyozzák Norvégia szerepét a NATO-ban, előmozdítsák
terveit a sarkköri olajfúrásokkal kapcsolatosan és támogatták éghajlat-változási
stratégiáját is.
Norvégia például fizetett azért a CGD-nek, hogy az rávegye
az Egyesült Államok kormányát arra, költsön több pénzt a globális felmelegedés
elleni harcra azzal, hogy lelassítja az erdőirtás folyamatát olyan országokban,
mint például Indonézia, ahogy az egy 2013-as projekt
dokumentuma leírja, amelyben a konzultációt folytató céget Climate
Advisers-nek (Klíma Tanácsadóknak) nevezik.
Norvégia világméretben is a legnagyobb finanszírozója az
erdővédelmi programoknak. Amíg sok környezetvédő üdvözli az ország erdővédelmi lobbi
tevékenységét, többen azért támadják, mert önérdekűnek tartják azt: Az
erdőirtás lassításával Norvégia olajipara időt nyerhet, hogy folytathassa a
fosszilis tüzelőanyag világpiaci árusítását, még akkor is, ha Norvégia és más
országok új széncsökkentési (sic!) politikát szorgalmaznak.
Az Oilwatch International (Nemzetközi Olajfigyelő, OI) környezetvédelmi
csoport szerint az erdővédelem „olyan csel, amely során a szennyezők az erdőket
és mezőket a saját maguk által okozott szennyezés elkendőzésére használják fel.”
Kare R. Aas, Norvégia Egyesült Államokba akkreditált
nagykövete nevetségesnek tartja és visszautasítja ezt a vádat. Olyan
országként, amelynek területe a sarkkörön túl nyúlik, ahogy mondja, Norvégia
azon országok között található, amelyeket a legjobban érint a globális
felmelegedés.
- Fenntartható életfeltételeket akarunk biztosítani északon
– mondta Mr. Aas.
Azonban a Norvégia által megkötött szerződések meglehetősen
egyértelmű kívánalmakat fogalmaztak meg a CGD irányába. A kutatószervezetet,
cserébe a Norvégiától kapott pénzért, nem csak egyszerűen arra kérték, hogy jelentéseket
írjon a klímaváltozás elleni harcról. A projekt iratai szerint arra kérték az
agytrösztöt, hogy vegyék rá a washingtoni tisztviselőket arra, hogy az Egyesült
Államok emelje a kétszeresére, 500 millió dollárra az éves erdővédelmi
programokra szánt kormányzati összeget.
„Célcsoport: az USA döntéshozói” – ahogy az egy
részjelentésben olvasható.
A befektetés már ki is fizetődött. A CGD a norvég kormány
adományainak köszönhetően 2013 novemberében tető alá hozott egy találkozót a
pénzügyminisztérium tisztviselőivel. Egy
áprilisi jelentés szerint a tudósoknak sikerült a norvégok által
finanszírozott kutatásaik eredményeit belefoglaltatni egy fehér házi tanácsadói
bizottság erdőirtással kapcsolatos jelentésébe is.
Norvégia finanszírozta a CSIS sarkköri kutatását is, abban
az időben, amikor az ország ki kívánta terjeszteni az olajkutatást a sarkköri
területekre. Mr. Hamre azt mondta, hogy norvég meghívásra öt évvel ezelőtt
előadást tartott a sarkkörről, amit Norvégiában a „magas észak” névvel
illetnek. Mi a fene az a magas észak, kérdezte az interjúban, amikor közölte,
hogy eddig nem is találkozott a kérdéssel.
Azonban a norvég kormány hamarosan elkezdte küldeni a
csekkeket a CSIS-nek cserébe a sarkkörrel kapcsolatos kutatóprogramért.
2009-ben, amikor az új, Norvégia által támogatott sarkköri program már
folyamatban volt, összehozták
a norvég tisztviselőket a Kongresszus vezetőivel, hogy megvitassák az
ország „térséggel kapcsolatos energiaipari törekvéseit”.
Egy 2013 márciusi jelentés szerint a CSIS kutatói arra
sürgették az Obama-kormányzatot, hogy növelje katonai jelenlétét a sarkkörön
belül, hogy védelmet nyújtson az ottani olajkutatásnak és növelje a térségen
áthaladó teherhajó forgalmat – amelyek pontosan azok a lépések voltak, amit
Norvégia szorgalmazott.
Az iratok szerint a BI-t,
amely szintén fogadott el Norvégiától adományokat, arra kérték fel, hogy
segítse az országot hozzáférni amerikai tisztviselőkhöz. Egy kormányzati
e-mail szerint a BI egyik vezető tagját, Bruce Jones-t 2010-ben felkérték,
hogy lépjen kapcsolatba a külügyminisztérium tisztviselőivel annak érdekében,
hogy összehozzon egy találkozót egy vezető norvég tisztviselővel. A norvég
tisztviselő országa „középhatalmi” szerepét és az Egyesült Államokkal ápolt
létfontosságú kapcsolatát kívánta megvitatni. A BI 2013
áprilisában egy másik rendezvényt is szervezett, amelyen Norvégia sarkköri
kérdésekkel foglalkozó egyik vezető tisztviselőjét a külügyminisztérium hasonló
témával foglalkozó vezető tisztviselője mellé ültették, aki ismételten
kifejtette, hogy országa számára elsődleges fontosságú a sarkkörön túli
olajlelőhelyek kutatása.
William J. Antholis, a BI igazgatója azt mondta, hogy ha
kutatói hozzájárulnak megvalósítani Norvégia külpolitikai törekvéseit
Washingtonban, az csak a szigorú, független kutatásaik alapján kialakított
álláspontjuknak köszönhető.
- A kutatók saját maguk ügynökeik – mondta. – És nem
külföldi kormányok ügynökei.
Azonban három jogász, akik az amerikaiak külföldi kormányok
érdekében kifejtett tevékenységére vonatkozó jogszabályokra specializálták
magukat, azt állítja, hogy különösen a CGD és a BI olyan tetteket hajtott
végre, amelyek alapján Norvégia külföldi ügynökeiként lehetne őket
nyilvántartásba venni. A CSIS és az AC tevékenységét e tekintetben a legjobb
esetben is kérdésesnek vélték.
- Az igazságügy minisztériumnak erre figyelemmel kellene
lennie – mondta Joshua Rosenstein, a Sandler Reiff egyik jogásza.
Ona Dosunmu a BI általános tanácsadója szerint, aki
átvizsgálta a kérdéses dokumentumokat, a törvény félreértelmezéséről van szó.
Norvégia legalább is hálás a BI által végzett munka miatt. A
BI-nél tartott egyik júniusi beszédében a norvég külügyminiszter, Borge Brende
megjegyezte, hogy országa kapcsolata az agytröszttel „több fontos kérdésben kölcsönösen
előnyös volt.” Tény, ami tény, a beszéd előtt Norvégia újabb 4 millió dolláros
szerződést írt alá a csoporttal.
A kutatás határai
Az említett szervezetek kutatói szerint a külföldiektől
származó adományok tízmilliói bizonyos elvárásokkal együtt érkeztek. A külföldi
adományozók néha erőszakosan nyomták el az övékkel ellentétes véleményeket.
Michele Dunne közel két évtizedet töltött a Közel-kelet
szakértőjeként a külügyminisztériumban, dolgozott Kairóban és Jeruzsálemben,
valamint a Fehér Ház Nemzetbiztonsági Tanácsában is. 2011-ben magától
értetődően választották meg az AC Rafik Hariri
Center (Rafik Hariri Központ, RHC) alapító igazgatójának, amit a 2005-ben
meggyilkolt libanoni miniszterelnökről neveztek el. Az RHC-t Bahaa Hariri, a
néhai miniszterelnök nagylelkű
adománya, illetve a Közel-keleten politikailag és gazdaságilag továbbra is
aktív Hariri-család segítségével hozták létre. A néhai miniszterelnök másik fia
2009 és 2011 között Libanon miniszterelnöke volt.
2013 nyarán, amikor az egyiptomi hadsereg erőszakosan
eltávolította hivatalából Mohamed Morszit, az ország demokratikusan
megválasztott elnökét, Ms. Dunne hirtelen észrevette függetlenségének határait.
Bahaa Hariri miután petíciót nyújtott be és tanúvallomást tett a Szenátus
Külügyi Bizottsága előtt, amelyben sürgette az Egyiptomnak nyújtott katonai
segélyek felfüggesztését, mivel szerinte Morszi eltávolítása „katonai puccs”
volt, tiltakozásra szólította fel az AC-t, mivel vezetői tudtában voltak az
eseményeknek. Ms. Dunne nem kívánta kommentálni az eseményeket. Azonban négy
hónappal később Ms. Dunne elhagyta az AC-t.
Egy interjúban Mr. Kempe azt mondta, hogy sosem tett
lépéseket Mr. Hariri megbízásából azért, hogy megváltoztassa Ms. Dunne vagy
kollégái álláspontját. Ms. Dunne távozásának egyik oka, mint mondta, az volt,
hogy az AC-nél végzett kutatásaira akart koncentrálni.
- A kollégáival, a vezetőséggel vagy a közel-keleti
kérdésekkel kapcsolatos adományozókkal kapcsolatos nézetkülönbségei – amelyek
egy ilyen, eltérő nézetekkel terhelt környezetben elkerülhetetlenek – nem
érinti szakértőink személyes függetlenségével kapcsolatos szenvedélyes
elkötelezettségünket – mondta Mr. Kempe.
Ms. Dunne helyébe Francis J. Ricciardone Jr. lépett, aki az
arab tavasz által távozásra kényszerített Hoszni Mubarak hosszúra nyúlt
uralkodása alatt az Egyesült Államok egyiptomi nagykövete volt. A
karrierdiplomata Mr. Ricciardonét korábban a konzervatívok és az emberi jogi
aktivisták is kritizálták, mivel túlságosan
tiszteletteljesen viselkedett a Mubarak-kormányzattal szemben.
Más washingtoni agytrösztök kutatói, akiknek névtelenséget biztosítottunk
a bizalmas belső információkért cserébe, hasonló tapasztalatokról számoltak be.
Ezek alapján jelenlegi vagy jövőbeni külföldi szponzoraikra nézve sértő eredményeik
bénító hatással voltak kutatásaikra vagy publikálási lehetőségeikre.
A BI-nél például egy, a török kormányhoz nyilvánvalóan
kötődő adományozó felfüggesztette a támogatás folyósítását, miután egy kutató
kritikákat fogalmazott meg az országával szemben.
- Az öncenzúra időről-időre hatással van ránk – mondta az
egyik kutató. – Azonban manapság nagyon nehéz támogatókat találni, de a BI
tovább fejlődik és el kell látnia magát.
Az érzékenység különösen fontos a katari kormány esetében –
amely a BI legjelentősebb külföldi szponzora. A
BI vezetői szigorú belső utasításokat idéztek, amelyek szerintük
biztosítják, hogy a kutatókat sem Katarban, sem Washingtonban „nem
befolyásolják adományozóink nézetei.” A BI dohai központja által az utóbbi
években kiadott jelentések szerint többször kritizálták például a katari
kormány oktatási reformjait, vagy a szíriai milíciák támogatásában játszott
szerepét.
Azonban 2012-ben, amikor a BI és a katari kormány
megújította szerződésüket, a katari külügyminisztérium maga
dicsérte a honlapján a megállapodást, kijelentve, hogy „a BI felvállalta,
hogy kedvező képet fog festeni Katarról a nemzetközi, de különösen az amerikai
sajtóban.” A BI tisztviselői azt is elismerték, hogy rendszeresen találkoznak a
katari kormány tisztviselőivel, hogy megvitassák a tevékenységüket és a
költségvetésüket, illetve azt is, hogy a szervezet tanácsadói testületének
tagja a korábbi katari miniszterelnök is. Mr. Ali, aki az egyik első
vendégprofesszor volt a BI dohai központjának annak 2009-es megnyitását
követően, azt állítja, hogy bár az eljárásrendet nem írták le, a játékszabályok
világosak voltak.
- Tilos volt a katari kormányt kritizálni – mondta Mr. Ali,
aki jelenleg az ausztráliai Queensland Egyetem professzora. – Ami zavarta a
tudományos munkát. Azonban ezt az árat kellett megfizetnünk.
A cikk nyomtatásban a
NYT 2014. szeptember 7-i számában jelent meg.
http://www.nytimes.com/2014/09/07/us/politics/foreign-powers-buy-influence-at-think-tanks.html?_r=0
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése